Arbetslös
När du blir arbetslös ska du skriva in dig på Arbetsförmedlingen och anmäla dig som arbetslös hos din a-kassa. I samband med detta bör du ansöka om ersättning från din inkomstförsäkring.
När du blir arbetslös ska du skriva in dig på Arbetsförmedlingen och anmäla dig som arbetslös hos din a-kassa. I samband med detta bör du ansöka om ersättning från din inkomstförsäkring.
Arbetslös
När du blir arbetslös ska du skriva in dig på Arbetsförmedlingen och anmäla dig som arbetslös hos din a-kassa. I samband med detta bör du ansöka om ersättning från din inkomstförsäkring.
Redan innan du blivit arbetslös, när du du blivit varslad, rekommenderar Accept att du börjar söka nya jobb. För att underlätta jobbsökandet ger Accept sina kunder möjlighet att använda jobbsökartjänsten Auranest gratis.
Gör så här
Gratis jobbsökartjänst
För att hjälpa dig komma tillbaka i arbete ger Accept alla sina kunder som blivit varslad om uppsägning eller som är arbetslösa möjlighet att använda jobbsökartjänsten Auranest gratis i ett år. Auranest skapar och uppdaterar användarkonton på alla stora jobbsökarssidor, så att du slipper fylla i samma information flera gånger.
Redan innan du har blivit arbetslös har du alltså möjlighet att sprida ditt CV i alla relevanta CV-databaser, inklusive Arbetsförmedlingens.
Du hittar aktiveringskoden om du loggar in med bankid hos oss.
Ansökan till Accept
Anmäl att du blivit arbetslös till Accept genom att fylla i ansökan här. Det framgår av ansökan vilka bilagor vi behöver få in.
Handläggningen är max 30 dagar från det att vi fått alla handlingar vi behöver. Oftast går handläggningen dock betydligt snabbare än så.
Utbetalning från Accept
Uppfyller du kraven för ersättning görs utbetalningar en gång i månaden, normalt sista måndagen i månaden. Underlag för utbetalningar från Accept är specifikationerna från a-kassan och Försäkringskassan. Besök www.accept.se/utbetalningsdatum för aktuella datum och för mer information om utbetalningsrutiner.
Du får även ett individuellt ersättningsbesked där mer information om din ersättning framgår.
Vanliga frågor
Hur gör jag under pågående ersättningsperiod?
För att få utbetalning under arbetslöshet, skickar du löpande in underlag till oss från a-kassan eller Försäkringskassan, du hittar exempel på hur underlagen kan se ut på www.accept.se/utbetalningsdatum. Läs även våra vanliga frågor under rubriken pågående ersättningsärende.
Kan Accept hjälpa mig få ett nytt jobb?
Hur gör jag om jag blir arbetslös?
Om du blir arbetslös, ansöker du om ersättning från inkomstförsäkringen genom att:
Hur länge får jag ersättning från inkomstförsäkringen om jag blir arbetslös?
Du kan få ersättning från inkomstförsäkringen i upp till 300 dagar om du är arbetslös och får ersättning från a-kassan eller aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Det är 5 ersättningsdagar per vecka, vilket medför att ersättningsperioden kan bli drygt 13 månader lång. Det maximala antalet ersättningsdagar framgår av ditt försäkringsbrev
Hur mycket får jag i ersättning från en inkomstförsäkring?
Arbetslöshetsersättningen är mellan ca 26 000 kr och 22 000 kr per månad före skatt, ersättningen från inkomstförsäkringen fyller ut a-kasseersättning till som mest 80 % av lönen de första 200 dagarna i en a-kasseperiod, därefter 70 % i 100 dagar. Hur mycket du få från en inkomstförsäkring beror därför på:
Omdömen
En cookie är en textfil med information som lagras på din dator eller den enhet du använder för att besöka en webbsida. Cookiefilen innehåller vanligtvis namnet på den webbplats som den kommer ifrån och livslängden (d.v.s. hur länge den kommer att lagras på din enhet) samt ett värde som vanligtvis är ett slumpmässigt genererat unikt nummer.
Cookies används för att effektivisera funktionaliteten som är kopplad till en webbsida men även för att samla in information till ägaren av webbplatsen. Cookies möjliggör bättre kundanpassningar på webbplatsen då det går att hålla isär användare från varandra och därmed skapa en mer skräddarsydd upplevelse av webbplatsen. Cookiefilen är inte skadlig, kan inte innehålla virus eller programkod och går inte att koppla till en enskild person eller IP-nummer.
Läs hela vår cookiepolicy här
Nödvändiga cookies behövs för att vi ska kunna visa webbplatsen och för att du ska kunna logga in. Dessa cookies kan inte stängas av. De ställs in utifrån det du gör på webbplatsen och används för att komma ihåg dina inställningar så att du ska kunna logga in och dina val gällande cookies. De är aktiva under en session och tas bort samtidigt som du stänger ner webbläsaren.
Om du avaktiverar nödvändiga cookies innebär det att du t.ex. måste göra val för cookies varje gång du besöker vår webbplats.
Tredjepartscookies är cookies som tillhör andra domäner än de som visas i adressfältet. Vi använder tredjeparts-cookies från Imbox för att hjälpa oss att kunna chatta direkt med våra besökare, Google Analytics: Webbanalysverktyg som inhämtar data om hur webbplatsen används.
Vi hanterar dina personuppgifter varsamt och du måste godkänna vår integritetspolicy innan vi samlar in personuppgifter, inklusive användandet av cookies.
Läs hela vår integritetspolicy här
Vi hanterar dina personuppgifter varsamt och du måste godkänna vår integritetspolicy innan vi samlar in personuppgifter, inklusive användandet av cookies.
Läs hela vår integritetspolicy här